Naarmate het einde van het decennium naderde, ontdekten bestuurders een van de meest discrete en bestuurbare wegraketten ooit geproduceerd in Duitsland, de RS3. Hij was misschien niet flitsend of overdreven, maar er was geen ruzie met de bliksemsnelle transmissie met dubbele koppeling die zijn 400 pk door de “dynamische” modus gleed. Oef. Wat is misschien wel de beste dagelijkse bestuurder / circuit dag combo van het decennium, met dank aan Audi.
2011 BMW M3 E90
De E30 M3 verscheen op de Frankfurt autoshow in 1985 en de rest is geschiedenis. In de daaropvolgende kwart eeuw bouwde BMW een reeks van de meest perfect gebouwde, maar toch ietwat anonieme sportwagens die ooit op een circuit scheurden.
In 2011 integreerde BMW elke les die hun ingenieurs in 50 jaar M-races hadden geleerd in hun 4.0L, 414 pk, 0-60 in 4,6 seconden, normaal aangezogen V8 meesterwerk dat van de redacteur van Motortrend de titel “World’sGreatestAll-AroundCar” kreeg. In dit veld van 15 baanbrekende auto’s die de toekomst van de auto-industrie hebben bepaald, is de M3 altijd de ware maatstaf van een sportwagen geweest en een ras apart.
2016 Mercedes-AMG GT
Afgezien van het verbluffende design en een V-8 motor die precies klinkt zoals je hoopte dat hij zou klinken, bouwde het AMG-team van Mercedes een 585 pk monster dat in staat is om in slechts 3,6 seconden naar 100 km/u te rijden. Wat de auto echt onderscheidt, is het baanbrekende gebruik van magnesium, aluminium en een lijst van vezelcomposietmaterialen die het totale gewicht hebben verlaagd, de stijfheid met 7,5% hebben verhoogd en industrieprijzen voor innovatie hebben gewonnen.
Uitgelicht: Zijwindschermen
Ondanks al het innovatieve gebruik van materialen die de weg vrijmaakten voor toekomstige generaties Mercedes sportwagens, waren het de rechttoe rechtaan prestaties en ervaring achter het stuur die de hoofden van autoprofessionals deden omdraaien en de Mercedes-AMG GT in staat stelden om weg te lopen met Motor Trend’s “Best Driver’sCar” eerbewijzen.
2019 BMW M2 Competitie
Dit was hoe het vroeger was. M auto’s leverden de prestaties waar we op rekenden om onze grenzen te helpen ontdekken en onze relatie tot de weg te definiëren. Toen gingen de dingen… zijwaarts. Voor veel bestuurders was de 2019 M2 het equivalent van een vroeg kerstcadeau.
Automobile Magazine noemde hem een All-Star en Carand Driver plaatste hem op hun Ten Best List. Waarom? Klein maar woest (405 pk), hij was perfect in balans en niet belast met iets overbodigs. Kortom, BMW herinnerde ons eraan dat zelfs met de eisen en verwachtingen van een nieuw, jonger publiek, M auto’s opnieuw konden worden vertrouwd om de ultieme rijervaring te leveren.
2019 Audi E-Tron
Dit is een verfijnde, stille Audi die eruitziet en aanvoelt… als een Audi. Het is toevallig ook de eerste puur elektrische SUV van Audi en dat is belangrijk, want dit is een auto voordat het een elektrische auto is. De E-Tron is ook de eerste batterij/elektrische auto (EV) die door de IIHS is uitgeroepen tot top safetypick. Het ontwerp maakt gebruik van het gewicht van de batterij om de auto op zijn plaats te houden en er is een elektrische motor op elke as, met een totaal van 402 pk en een 700 kg, 95 kwh batterijpakket.
Het mag geen verrassing heten dat Green CarReports de E-Tron uitriep tot de Beste Auto om te Kopen, 2020. Het is tenslotte Audi die erkent dat het maken van een luxe elektrische SUV hun nieuwe normaal is. Dit is Audi die doet wat ze doen.
2020 Volkswagen e-Golf
Volkswagen gaat goed van start in 2020. In 2019 noemde Carand Driver de e-Golf, “de beste elektrische in de compacte klasse” en VW heeft in de eerste drie maanden van 2020 al meer dan drie keer zo veel e-Golfs verkocht als een jaar geleden.
Dat is een goed teken voor een autobedrijf dat zijn toekomst baseert op het maken van redelijk geprijsde, milieuvriendelijke auto’s voor miljoenen automobilisten over de hele wereld. Overigens voorspellen ze dat hun productie van elektrische auto’s in 2023 één miljoen auto’s zal bereiken.
Tip: Motorkap
2020 Porsche 911 (992-serie)
Porsche heeft de 911 sinds 1963 acht generaties lang opnieuw vormgegeven en hoewel het trouw is gebleven aan zijn Duitse erfgoed van uitmuntende techniek en design, is de 911 geëvolueerd. De nieuwste generatie 911 (992-serie) is breder en sterker geworden met nieuwe technologieën die de auto stevig in 2020 plaatsen en de legende positioneren om nog tientallen jaren door te gaan. Misschien wel meer dan welke andere sportwagen dan ook slaagt deze 992-serie erin om de belofte waar te maken om een van de puurste auto-ervaringen te leveren die beschikbaar zijn voor bestuurders. Punt.